clear-device-diet-53404

Afvallen kan op veel verschillende manieren. Zo kun je een dieet volgen, operatief gewicht verliezen, supplementen gebruiken, veel sporten, vasten, aanpassingen doen in je lifestyle of een combinatie van deze factoren. Het blijkt in de praktijk echter vaak lastig om daadwerkelijk af te vallen. Met deze lijst aan praktische tips kan iedereen aan de slag gaan met het verliezen van gewicht.

Tip 1: Vermijd het doen van boodschappen op een lege maag. Wanneer je met honger naar de supermarkt gaat is de kans groot dat je producten gaat kopen die je niet nodig hebt en die ervoor zorgen dat het jou niet lukt om gewicht te verliezen. Het is dan namelijk verleidelijk om voor lekkere maar tevens ongezonde producten te kiezen, simpelweg omdat je trek hebt. Honger terwijl je boodschappen moet gaan doen? Neem dan thuis of op werk een gezonde snack waar je weer even vol door zit.

Tip 2: Zorg ervoor dat je gedurende de dag voldoende eiwitten en vezels tot je neemt. Hiervoor kun je het advies van de Gezondheidsraad volgen. Vezels zitten met name in groente, fruit en volkoren producten. Eiwitten zijn vooral terug te vinden in vlees, vleesvervangers, vis, eieren, peulvruchten en zuivel.

Tip 3: Zorg ervoor dat je voldoende beweegt door de dag heen. Dit hoeft niet altijd in de vorm van sport te zijn, je kunt ook denken aan wandelen, naar het werk fietsen en boodschappen doen met de fiets of te voet. Probeer in je dagelijkse leven zoveel mogelijk te doen waarbij je beweegt. Laat de auto dus eens wat vaker staan.

Tip 4: Drink voldoende. Bij voorkeur drink je veel water, maar thee en in mindere mate koffie kunnen ook. Als je genoeg drinkt en dus veel vocht binnen krijgt heb je een voller gevoel waardoor je minder snel trek krijgt. Zo is het makkelijker om minder te eten.

Tip 5: Zorg voor een boodschappenlijst als je naar de supermarkt gaat. Zo vermijd je dat je producten in huis haalt die je eigenlijk niet nodig hebt en waarvan je vooraf niet van plan was om ze te kopen. Als je geen zoetigheden, snacks en andere ongezonde en calorierijke producten op je boodschappenlijst zet is de kans groter dat je deze ook niet in huis haalt.

Tip 6: Probeer het drinken van (veel) alcohol te vermijden. Alcohol bevat, op vet na, de meeste kilocalorieën per gram. Eiwitten, koolhydraten en vezels bevatten 4 calorieën per gram, alcohol 7 en vetten 9. Wil je dan toch alcohol drinken, drink dan maximaal 1 glas per dag.

Tip 7: Hanteer een rustig tempo tijdens het eten en probeer te letten op wat je proeft. Zo ben je met je aandacht bij het eten en niet bij andere dingen. Wanneer je namelijk langzamer eet krijgen je hersenen eerder het signaal dat je vol zit dan wanneer je snel en zonder aandacht eet. Probeer dan ook niet voor de televisie te eten, omdat je dan meer aandacht voor de televisie dan voor je maaltijd hebt.

Tip 8: Serveer je maaltijden op kleine borden. De portie lijkt dan groter in vergelijking tot wanneer je de maaltijd op een groot bord serveert. Hierdoor heb je het idee dat je meer eet terwijl dit niet het geval is. Ook nu weer denken je hersenen eerder dat je vol zit.

Tip 9: Ga niet per se gehaast te werk wanneer je wil afvallen. Neem er de tijd voor want voor veel mensen is het lastig om, nadat zij in korte tijd kilo’s kwijt zijn geraakt, te voorkomen dat ze vervolgens weer aankomen.

Tip 10: Last but not least, een calorietekort is essentieel om af te kunnen vallen. Hiervoor zijn veel apps beschikbaar waarin je jouw dagelijkse inname kunt bijhouden. Op die manier kun je makkelijk zelf tracken hoeveel je nog kunt eten om onder je verbruik te blijven.