mediterraans genieten én afvallen

Het mediterrane dieet is in essentie eigenlijk helemaal geen dieet maar meer een levensstijl. Het is namelijk niet zo dat je weinig eet, veel producten moet laten staan of alleen maar sapjes of andere afslank producten tot je neemt. Nee, bij het mediterrane dieet doe je gewoon wat ze in landen als Italië en Griekenland altijd al doen. Goed eten. En als je eet volgens het mediterrane ”dieet” is de kans ook nog eens groot dat je overtollige en/of ongewenste kilo’s kwijtraakt.

Plantaardige voeding

Het mediterrane dieet wordt vooral gekenmerkt door de grote hoeveelheid plantaardige voeding. Denk hierbij aan veel groente, fruit, peulvruchten, volle granen, noten en plantaardige vetten/oliën. Wat eet je dan minder als je eet volgens het mediterrane dieet? Vlees, en dan vooral rood vlees, wordt minder gegeten bij een mediterraan dieet. Vuistregel hierbij is maximaal een keer in de week rood vlees, maar minder mag natuurlijk ook. De voorkeur gaat uit naar het eten van (vette) vis en gevogelte. Dus een lekker stuk zalm, kip of kalkoen kun je gewoon eten. Doen ze in de Mediterrane landen dan alles goed? Nee, de volle granen uit het mediterrane dieet worden traditioneel niet of nauwelijks gegeten in mediterrane landen. Witbrood en witte pasta’s vieren daar hoogtij maar dienen voor een goede gezondheid en een gezond en effectief mediterraan dieet vervangen te worden door volle granen. Denk hierbij aan volkoren pasta, volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkoren rijst. Je vraagt je misschien af; zit er dan niet heel erg veel vet in het mediterrane dieet? Er zit inderdaad aardig wat vet in, maar dit zijn vrijwel uitsluitend de goede vetten. Omdat er in principe weinig tot geen ruimte is voor producten als kaas, snoep, koek, gebak en chips krijg je nauwelijks ongezonde vetten binnen.

Olijfolie is in het mediterrane dieet de meest voorname bron van vetten en daarnaast eet je bij voorkeur zeker 2 maal per week vis, het liefst vette vis. Vette vis bevat veel omega-3 vetzuren. Deze vetzuren help bij het voorkomen van bloedpropjes, verminderen het risico op een hartaanval, houden de bloedvaten gezond en helpen bij het in balans houden van de bloeddruk.

Afvallen door het mediterrane dieet?

Het is ontegenzeggelijk mogelijk om af te vallen wanneer je het mediterrane dieet ”volgt”. Echter, wanneer je (te) veel eet is het ook met dit dieet onmogelijk om af te vallen. Hoe werkt afvallen met het mediterrane dieet dan? Dat is eigenlijk heel simpel. Door de grote hoeveelheid (gezonde) onverzadigde vetten in noten, olijfolie en vette vis heb je een langdurig verzadigd gevoel. Je zult dus niet snel honger krijgen en daarom is het makkelijker om niet te veel te eten. Daarnaast bevatten noten, volle granen, groente, fruit en peulvruchten veel voedingsvezels. Deze zorgen evenals de onverzadigde vetten voor een langdurig verzadigd gevoel, en dan hebben we de eiwitten nog niet eens benoemd. Zodoende zou het met het mediterrane dieet dus mogelijk moeten zijn om, door de hoeveelheid goede voedingsstoffen, binnen de perken te blijven met de hoeveelheid voeding die je tot je neemt. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat je niet meer calorieën binnenkrijgt dan dat je verbrandt en dus val je af.  Omdat je met het mediterrane dieet ook nauwelijks ”snelle” koolhydraten eet krijg je geen snelle pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel waardoor je minder snel trek krijgt in eten en/of iets lekkers. Het mediterrane dieet heeft wat dat betreft dus alles in zich om te kunnen helpen met het verliezen van gewicht of het behouden van een gezond gewicht.

Gezondheidsvoordelen

Daarnaast is het mediterrane dieet in onderzoeken in verband gebracht met een kleinere kans op het oplopen van bepaalde ziekten en/of aandoeningen. Het zou het risico op hart- en vaatziekten, kanker, Parkinson en alzheimer verkleinen.