Veel mensen die proberen om enkele kilo’s te verliezen vragen zich wel eens af waarom het niet wil lukken, of welke training geschikt is om dat doel te bereiken. Op die vraag blijkt geen universeel en pasklaar antwoord te zijn, vertellen experts.

Training

Afvallen is een combinatie van de factoren voeding en sport, die we samen ook wel lifestyle kunnen noemen. Wil jij afvallen? Dan is een gezonde en actieve lifestyle de beste methode om dit te bereiken.Studies tonen aan dat cardio, High Intensity Interval Training (HIIT) en krachttraining effectief zijn en kunnen helpen bij het afvallen. Desondanks kun je niet alleen vertrouwen op een dergelijke work-out, zo vertelt dokter Fatime Stanford. ,,Een van de grootste denkfouten van mensen is dat fysieke activiteit per definitie leidt tot aanzienlijk gewichtsverlies. Gemiddeld genomen zullen de meeste mensen die intensiever beginnen te sporten -vooral als ze daarvoor al aan lichaamsbeweging deden- op gewicht blijven.”

Echter, dit heeft deels ook met calorie-inname te maken, zo legt sportdiëtiste Anja van Geel uit. ,,Je kunt best een paar uurtjes per week extra sporten, maar als je niet je eetpatroon aanpast, zul je weinig resultaten zien. Gewichtsverlies treedt pas op als je meer calorieën verbruikt, dan je er binnenkrijgt. De gemiddelde Nederlander kan over het algemeen wel iets minder calorieën eten’’.

Intensiteit

Sportintensiteit is ook van belang als je als doel hebt om af te vallen. ,,Een paar uurtjes per week bewegen heeft vaak geen zin. Als je echt resultaten wilt zien, zul je toch minstens drie keer in de week moeten sporten. Wat je wel vaak ziet is dat als mensen meer bewegen, ze beter in hun vel zitten en ze ook gezondere eetkeuzes maken. In dat geval ben je goed bezig. Voor de gezondheid is beweging altijd een krachtig hulpmiddel. Bovendien zijn er sterke individuele verschillen. Wat ben je al gewend op het gebied van sport? Als je al regelmatig beweegt en redelijk gezond eet, is het zo dat je intensiever moet gaan trainen om resultaten te zien, dan iemand die op het gebied van sport niets gewend is.’’

Volgens dokter Stanford reageert elk lichaam anders op verschillende soorten lichaamsbeweging. Zodoende is er geen universele benadering om af te vallen, maar de combinatie van voeding en sport is wel voor iedereen de basis. ,,Misschien is het zo dat jij gewichtsverlies optekent als je aan HIIT doet, terwijl anderen meer profiteren van cardio- of krachttraining’’, aldus Stanford.

Voeding

Je kunt echter nog zo veel sport en bewegen, als je onderaan de streep meer calorieën binnen krijgt dan dat je er verbrandt zul je niet of nauwelijks afvallen. Als je echt wil afvallen moet je er dus voor zorgen dat je een negatieve energiebalans handhaaft, dus meer calorieën verbrandt dan dat je eet. Vaak is het dan wel lastig om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen zoals vitamines en mineralen, dus suppletie kan dan waardevol zijn.

Lifestyle is key

Als je graag wat gewicht wil verliezen en ook op termijn dit gewicht vast wilt houden is het dus essentieel om te zorgen voor een gezond, gebalanceerd en gevarieerd voedingspatroon. Combineer dit met regelmatig bewegen en/of sporten en je zult gauw genoeg verschil merken. Kort gezegd, een verandering van lifestyle is de meest effectieve en duurzame methode om af te vallen.