5x afval fabels ontkracht

Hoog tijd voor wat helderheid aangaande fabels over afvallen. De volgende 5 stellingen behoren tot het rijk der fabelen en hierbij wordt uitgelegd waarom. Kortom, 5x afval fabels ontkracht.

Veel water drinken helpt bij het afvallen.

Als je meer water gaat drinken dan voorheen maar verder niets aan je eet- en beweegpatroon veranderd helpt het water drinken niet om af te vallen. Wanneer water wel kan helpen met het afvallen is wanneer je het als vervanger gaat gebruiken voor caloriehoudende dranken zoals sapjes, zuiveldranken en frisdranken. Je krijgt dan per saldo minder calorieën binnen en dat maakt het afvallen makkelijker.

Van ’s avonds laat eten kom je aan.

Dit is simpelweg niet waar. Ook in rust, en dus tijdens je slaap, verbruikt je lichaam energie. Weliswaar minder, maar er wordt nog altijd energie verbruikt. Uiteindelijk gaat het om de totale hoeveelheid calorieën die je op een dag eet en niet om de momenten waarop je eet. Veel mensen eten in de avond echter ongezonde snacks zoals koekjes, chips of andere zoetigheden of lekkernijen. Dat is natuurlijk niet verstandig en helpt niet als je wil afvallen. Neem in de avond dus liever een gezonde snack zoals een stuk fruit of groente. Een boterham, rijstwafel of cracker met mager beleg is ook een optie. Of een kleine portie zuivel, zonder toegevoegde suikers.

Van vet eten word je vet

Niet waar. Vet in voeding op zichzelf is niet dikmakend, echter wordt vet vaak geconsumeerd in de vorm van ”lege” calorieën. Oftewel, de vetten die je eet zijn geen goede vetten. Als we het over goede vetten hebben dan bedoelen we onverzadigde vetten, verzadigde vetten zijn een stuk minder goed en dien je in beperkte mate te consumeren. Zolang de hoeveelheid calorieën die iemand eet binnen de perken blijven zal deze persoon niet aankomen door vet in de voeding. Sterker nog, er zijn tal van onderzoeken die aantonen dat een vetrijk dieet dat relatief arm is aan koolhydraten kan helpen bij gewichtsverlies.

Als je wil afvallen moet je regelmatig eten

Ook dit is een stelling uit het rijk der fabelen. Elke paar uur een maaltijd eten zou ervoor zorgen dat je ”motor” blijft draaien waardoor je metabolisme actief blijft. Als je dit niet zou doen zou het stil komen te liggen en verbrand je minder calorieën. Dit is simpelweg niet waar. Als je aan het eind van de dag 1800 calorieën hebt geconsumeerd maakt het niet uit of je dit nou over 3 of 6 maaltijden verdeeld hebt. Sterker nog, er zijn steeds meer onderzoeken en bewijsstukken die aantonen dat het eten van je voeding binnen een beperkte tijd kan helpen bij het afvallen. Zoek maar eens op wat intermittent fasting is en wat het kan doen voor je lichaam, veel mensen zwichten voor deze methode.

Een goed ontbijt is belangrijk als je af wil vallen

Ook onzin. Dit is een typische uitspraak die al jaren wordt gebezigd en wordt overgedragen van generatie op generatie. In principe is er met een goed en gezond ontbijt natuurlijk helemaal niets mis, maar als je wil afvallen is het geen essentieel onderdeel. Zoals eerder aangegeven gaat het niet per definitie om wanneer je eet, maar hoe veel je eet. Er zijn zelfs veel mensen die tegenwoordig hun ontbijt overslaan/uitstellen om zodoende een langere periode geen voedsel tot zich te nemen. Op die manier kan het lichaam geen koolhydraten als energiebron gebruiken omdat deze niet voorradig zijn en gaat het de vetreserves eerder aanspreken.