5x effectieve trainingsmethodes om af te vallen

Welke trainingsmethodes zijn effectief om af te vallen en waarom? De volgende 5 trainingsmethodes zijn zeer effectief.

Krachttraining

Algemene krachttraining is een zeer effectieve methode om af te vallen en calorieën te verbranden. Ondanks het feit dat veel mensen die willen afvallen vaak voor cardiovasculaire training kiezen is krachttraining eigenlijk een betere keuze. Waarom dan? Heel simpel. Dit komt door het afterburn-effect dat je niet krijgt na een cardio training maar wel na krachttraining. Tijdens het afterburn-effect blijft je lichaam tot wel 2 dagen lang meer calorieën verbranden dan gewoonlijk. Op die manier verbrand je per saldo dus meer calorieën dan met cardio.

Hiit 

Ook bij hiit is er sprake van het afterburn-effect waardoor het tevens een effectieve manier is om af te vallen en calorieën te verbranden. Daarnaast heeft hiit nog andere voordelen zoals dat het weinig tijd kost, het is goed voor je conditie, je verliest geen spierweefsel door hiit en het is op vrijwel alle sporten toepasbaar. Hiit betekent overigens ”high intensity interval training” en houdt simpel gezegd in dat je korte periodes van beweging met hoge intensiteit afwisselt met rustperiodes.

Cardio

Cardio is natuurlijk ook gewoon effectief in het verbranden van calorieën en dus afvallen, doe dit echter wel op een hartslag waarop je het relatief lang kunt volhouden en loop je zelf niet in 10 minuten voorbij. Dit gaat ook eerder ten koste van spierweefsel. Dat is onwenselijk want hoe meer spiermassa je hebt hoe makkelijker het is om calorieën en vet te verbranden. Kies er daarnaast voor om, als je krachttraining met cardio combineert, altijd eerst kracht te doen.

Tabata

Dit is een vorm van hiit en is zeer effectief en kost weinig tijd. Het is een enorme inspanning voor je lichaam waardoor je hartslag omhoog schiet en de stofwisseling een boost krijgt. Het is daarom niet alleen goed voor je conditie maar is ook zeer effectief om af te vallen. Tabata training kost slechts 4 minuten en daarom heeft iedereen wel tijd om deze training in zijn of haar dagelijkse leven in te passen.